Zoek op de site

Welkom bij Renault

Renault

Renault onderscheidt zich door de verfrissende en vooruitstrevende vormgeving van haar modellen, gecombineerd met het gebruik van moderne technieken. Voor Renault zijn product- en servicekwaliteit centrale aandachtspunten. Ontdek het zelf, ontdek Renault.

Het concern

Renault is een Frans automerk dat sinds 1999 een hecht samenwerkingsverband heeft met het Japanse Nissan. Renault heeft 44 procent van de aandelen van de Nissan Group in handen.

Daarnaast bezit Renault het van oorsprong Roemeense merk Dacia en het in Zuid-Korea gevestigde Renault Samsung Motors. Tevens bezit het bedrijf een kwart van de aandelen van het Russische Lada. Het concern levert motoren en platforms van oude Renault-modellen aan deze merken. Tevens ondersteunt ze hen bij het moderniseren van de auto-ontwerpen en de productiefaciliteiten.

Historie

Op twintigjarige leeftijd bouwde de Parijse techneut Louis Renault een gemotoriseerde, driewielige De Dion-Bouton om naar een klein vierwiel voertuig. Daar voegde hij een eigen uitvinding aan toe: een versnellingsbak die via een motoras een cardanas aandreef, waarbij de cardanas eindigde in een differentieel.

Omdat bij een differentieel de tandwielen aan de zijkant zitten in plaats van aan de buitenkant van het wiel, was één aandrijvende as genoeg om meerdere rotaties met verschillende snelheden (lees: meerdere wielassen) tegelijk te kunnen aansturen. De superieure vinding werd snel overgenomen door alle autofabrikanten.

Maar voor het zover was, sloot Louis op kerstavond 1898 een weddenschap af dat zijn voertuig in staat was een helling van dertien procent in Montmartre te beklimmen. Niet alleen won hij de weddenschap, ook ging hij naar huis met twaalf opdrachten plus aanbetalingen op zak. Hij bouwde de eerste auto's in de tuin van het familielandhuis.

Gebroeders Renault

Toen het aantal orders snel steeg, richtte Louis in 1899 met zijn broers Marcel en Fernand het bedrijf Renault Frères (Gebroeders Renault) op. Louis en Marcel maakten de onderneming bekend door hun vele overwinningen in autoraces aan het begin van de twintigste eeuw. Toen Marcel tijdens de race Parijs-Madrid in 1903 verongelukte, werd de racerij overgelaten aan professionals. Nog altijd doet het bedrijf mee in race- en rallywedstrijden.